قطعه ای از بهشت / حسینی چمانه ای
546 بازدید
تاریخ ارائه : 11/6/2014 2:12:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم

پروردگار برتری را به تربت سید الشهدا و زمین کربلا داده است. امام سجاد (علیه السلام) فرمود:« خدا زمین کربلا را به عنوان حرم امن و مبارک برگزید قبل از آن که زمین کعبه را بیافریند و آن را به عنوان حرم خود قراردهد ، بیست و چهار هزار سال قبل کربلا را به عنوان خود برگزید و فرشتگان نیز کربلا را هزار سال قبل از آن که امام حسین آنجا را انتخاب کند زیارت کرده بودند و هیچ پیامبری نیست مگر این که کربلا را زیارت کرده است.»

و نیز فرمود: « وقتی خدا زمین را در قیامت به زلزله در می آورد، زمین کربلا را در حالی که نور از تربت سید الشهدا پراکنده می شود، بالا می برد. زمین کربلا را در بهترین باغ از باغ های بهشت قرار می دهد و بهترین جایگاه در بهشت، زمین کربلا است که در آن مأوا نمی گیرند مگر پیامبران مرسل. زمین کربلا همه روضه های بهشت را روشن می کند. همان گونه که ستارگان برای اهل زمین نور می دهند. نور زمین کربلا چشمان بهشتیان را خیره می کند و صدای زمین کربلا در بهشت بلند است که من زمین مقدس و پاک و مبارک خداوند هستم که بدن سید الشهدا و سرور جوانان اهل بهشت را در بر گرفته ام.»

شاعر عرب درباره سرزمین کربلا چه زیبا سروده:

« ای کربلا برای من بگو  با چه وسیله ای به این جا رسیدی که سبط پیامبر تو را به عنوان مضجع خود انتخاب کرد.

دسترسی پیدا کردی به بالا ترین درجه بعد از آن که در برگرفتی بهترین کسی را که تا کنون گوشی نشنیده و چشمی ندیده است.

کسی که بیماران با توسل به او صحت خود را باز می یابند و تربت او شفا  است و دعا در زیر قبه آن به اجابت می رسد.

خدا تو را به بهترین مقام در بهشت در زمین کربلا بالا برد به خاطر آنکه تو بدن سید الشهدا را در بر داری.»

در زمان صفویه از طرف یکی از پادشاهان فرنگ جوانی با سن و سال کم آمده و از علمای اسلام خواسته بود دلیلی برای نبوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) بیاورند و دلیل هم به گونه ای باشد که دشمن را قانع کند که شبهه و اشکالی باقی نماند و اگر نتوانستید دلیل و برهان بیاورید باید اقرار کنید که بر حق نیستید و آن جوان کسی بود که علم هیئت و حساب و نجوم و اسطرلاب می دانست و ادعا داشت که از احوال کسانی که حضور دارند می تواند خبر دهد و می تواند بگوید که چه بر آن ها می گذرد.

شاه صفوی علما را می طلبد و علما حاضر می شوند. محدث کاشانی صاحب کتاب وافی می گوید: ای سفیر مسیحی پادشاه شما عقل اش را از دست داده است که در چنین کار بزرگی، تو را با این سن و سال فرستاده است چون کسی که می خواهد در رابطه با حقانیت اسلام و مسیحیت مناظره و مباحثه کند باید آدمی بزرگ از حیث سن و علم باشد.

آن جوان مسیحی خیلی غضب ناک شد و به محدث کاشانی خواست چهار زانو بنشیند و خطاب او گفت و از قدر و منزلت خودت تجاوز نکن. به حق مسیح و مادرش سوگند اگر می دانستی آن مقدار از علوم را که من به آن احاطه دارم، اذعان می کردی که زنان از آوردن مثل من عاجزند، فقط من هستم که از عهده این علوم بر می آیم. در زمان آزمایش کمالات مردان شناخته می شوند. پس مرا امتحان کن تا پی به راستی حرف من ببری.

محدث کاشانی دست به جیب خود برد و چیزی از جیب خود در مشت کرد و بیرون آورد و پرسید: در دست من چه چیزی است؟

آن جوان مسیحی مدتی فکر کرد و رنگ اش زرد شد. محدث کاشانی گفت: چه زود جهل تو آشکار و ادعای تو باطل شد.

جوان گفت: به حق مسیح و مادرش من می دانم در دست تو چیست ولی تفکر و سکوت من به خاطر چیز دیگر است. من می دانم در دست تو خاکی از خاک های بهشت است. ولی تفکر من به این جهت است که آن خاک چگونه به دست تو رسیده است.

محدث کاشانی گفت: ای جوان در دست من تربت کربلاست و پیامبر فرموده: کربلا قطعه ای از بهشت است. بعد از این جریان آن سفیر جوان مسلمان و شیعه شد. 

شفا بخشی تربت امام حسین (علیه السلام)

امام صادق (علیه السلام) فرمود :« در خاک قبر امام حسین (علیه السلام) شفای هر دردی وجود دارد و دوای بزرگ خاک پاک قبر امام حسین است که در آن شفاست.»

امام باقر (علیه السلام) فرمود :« خداوند در عوض شهادت امام حسین امامت را در ذریه آن حضرت و اجابت دعا نزد قبر آن حضرت و شفا در تربت اش را قرار داده است و مدت زمانی که یک زائر صرف رفتن و برگشتن کند از عمر انسان محسوب نمی شود.»

امام رضا (علیه السلام)  فرمود :« هر گلی خوردنش حرام است مانند گوشت مرده و قربانی هایی که کفار جهت بت های خود کرده اند به غیر از خاک امام حسین که آن شفای هر درد است.»

استحباب بر داشتن کام نوزادان

روایات فراوانی از ائمه رسیده که کام کودکان را در ابتدای زندگی با تربت سید الشهدا تبرک کنید.
حسین ابن ابی علا می گوید:از امام صادق (ع)  شنیدم که فرمود :« کام فرزندانتان را با تربت آن حضرت بردارید چون که سبب در امان بودن است.»

فقها بر اساس روایات وارده گفته اند:« برداشتن کام نوزادان با تربت سید الشهدا مستحب است.»

محقق حلی گفته است :« مستحب است کام نوزادان با آب فرات و تربت سید الشهدا برداشته شود.»

شیخ انصاری فرموده است :« شستن نوزاد، گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ، برداشتن کام او با آب فرات و تربت سید الشهدا مستحب است.»

مخلوط کردن تربت با حنوط

یکی از احکام و واجبات در مراسم بعد از مرگ "حنوط" است که در احادیث آمده که این حنوط با تربت سید الشهدا مخلوط گردد.

جعفر حمیری گوید:« طی نامه ای از فقیه [امام زمان] سئوال کردم، خاک قبر امام حسین (ع)  را همراه با مرده در قبر قرار می دهند آیا جایز است؟

آن حضرت پاسخ داد: با میت در قبر بگذارید و آن را با حنوط مخلوط کنید.»

امام خمینی در تحریر الوسیله می نویسد :« مخلوط کردن کافور حنوط به مقداری تربت شریف مستحب است ولی نباید مواضعی را که با رعایت احترام منافات دارد مسح کنند.»

می گویند:« زنی که زنا کار بود و فرزندانش را می کشت وقتی از دنیا رفت زمین او را نمی پذیرفت او را بیرون می کرد . امام صادق پس از اطلاع فرمود: همانا زمین این زن را نمی پذیرد زیرا زمین خلق خدا را به عذاب الهی گرفتا می کند. در قبر آن زن مقداری از تربت امام حسین (علیه السلام) بگذارید سپس این کار را کردند خداوند به وسیله زمین زن را پوشاند.»

همراه داشتن تربت

امام صادق (علیه السلام) فرمود :« ... هرگاه شخصی از شما بخواهد که از هر گونه ترس و وحشت به دور باشد، از تربت سید الشهدا تسبیح درست کند ... سپس آن را در جیب خود قرار دهد... که امان می ماند.»

صاحب جواهر می نویسد:« سزاوار است برای مسافر و غیر مسافر همراهی مقداری از تربت امام حسین (علیه السلام) زیرا این تربت موجب امان از هر گونه ترس و موجب شفای هر گونه دردی است.

بنا بر این همراه داشتن تربت سید الشهدا برای در امان بودن از خطرات و ترس و وحشت سودمند و مستحب است.»

همراه بودن تربت با متاع

محمد بن عیسای یقطینی گوید: « امام رضا (علیه السلام) برایم چند تکه لباس فرستاد... در میان لباس ها مقداری خاک بود. از آورنده پرسیدم: این خاک ها برای چیست؟
گفت: امام رضا (ع) هیچگاه چیزی را به جایی نمی فرستد مگر آنکه در آن مقداری از خاک امام حسین (علیه السلام) می گذارد. آن گاه ادامه داد، امام رضا می فرماید: این خاک حفظ اثاث است ان شا الله. »

نوشتن آیات و شهادتین بر کفن میت

مستحب است بر کفن میت آیات و شهادت بر توحید، نبوت و امامت نوشته شود و در روایات آمده که مستحب است که این نوشتن با تربت امام حسین باشد.

محمد بن حمیری از امام زمان (عج)  سئوال کرد:« شنیده ام که امام صادق (علیه السلام) بر کفن فرزندش نوشت: اسماعیل شهادت می دهد" لا اله الا الله" آیا جایز است این گونه بر خاک قبر امام حسین یا غیر آن بنویسم؟ حضرت فرمود: جایز است الحمد الله. »

در فتاوی  آمده است :

بهتر است که دعاهای مذکور (قرآن، جوش کبیر، حدیث سلسله الذهب و...) با تربت قبر سیدالشهدا نوشته شود.

فروش تربت به کفار

فروش تربت امام حسین (علیه السلام) به کافران نهی شده است. صاحب جواهر می نویسد:
« فروش عبد مسلمان به کافر و نیز مصحف و کتاب های حدیث و تفسیر و مزارات خطبه و مواعظ و تربت امام حسین جایز نیست. »

محدوده مکانی تربت

حضرت امام خمینی در تحریر الوسیله می نویسد: « قدر خاک قبر شریف و جاهایی که عرفا به آن ملحق است محکوم بر احکام تربت است و احوط این است به خاک قبر شریف بسنده شود.»

مقدار خوردن تربت

امام خمینی در تحریر الوسیله آورده است:« خوردن بیش تر از یک نخود متوسط جایز نیست.
و در کیفیت خوردن تربت حضرت امام در تحریرالوسیله می نویسد:
خوردن تربت به سه شکل جایز است:

1-خوردن

2-مخلوط کردن با آب

3-مخلوط کردن با شربت.»